ראשי » התפתחות הילד » התפתחות הילד – שלב אחרי שלב

התפתחות הילד – שלב אחרי שלב

כל כך הרבה מידע נכתב בספרות המקצועית על תהליכי ההתפתחות של ילדים. קונפליקטים, שלבים התפתחותיים ואתגרים קוגניטיביים ופיזיולוגיים שונים כולם קיבלו ביטוי אצל חוקרים חשובים. יחד עם זאת, יש המון הורים שעדיין מתקשים להבין אילו שלבי התפתחות הילד הם השלבים החשובים והמרכזיים שצריך להכיר. אז רגע לפני שאתם מעבירים אחריות על טיפול בילדים לאנשי מקצוע, קחו רגע אחד לקרוא את הכתבה הבא. ואנו ננסה לעשות לכם קצת סדר בתהליך ההתפתחות.

התפתחות ילדים
בתמונה: ילדים משחקים עם צעצועי התפתחות המתאימים גם לילדים וגם לתינוקות

התפתחות הילד מנקודת מבט רגשית

חוויית ההתפתחות של תינוקות קטנים, מבוססת בעיקר על הקשרים עם ההורה או המטפל הראשי בחודשים ובשנים הראשונות לחיים. בינקות, כמעט שאין משמעות לזהות הדמות המטפלת, בגלל שהילד לא באמת יכול להבדיל בין אמא ובין סבא וסבתא. אבל ברגע שהילד מתחיל לזהות את סביבתו, ההורים הופכים להיות מרכז חייו. רוב החוקרים בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית מכירים בעובדה שאין אורי מושלם. ולכן המונח המקצועי שטבע החוקר ויניקוט, אם טובה דיה, הוא אחד מהמונחים המובילים שמגדיר טיפול בילדים בצורה הטובה ביותר. ההורה משתדל לענות על כל צרכי הילד הרגשיים והפיזיים, גם אם לא עושה זאת בצורה מושלמת.

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

האיזון בין המצוי לרצוי בהתפתחות ילדים

סיפוק הצרכים של הילד, היא לא משימה קלה. רוב ההורים עושים המון מאמצים על מנת למנוע מהילד לבכות ולהרגיש לא נעים. אבל גם אם אתם לא מצליחים לעשות זאת, על חשש. התפתחות הילד תיפגע רק במקרה שצרכיו אינם מסופקים באופן קבוע ומתמשך. מצב כזה יוצר העדר יציבות וביטחון שמוביל להופעתם של סימפטומים התנהגותיים לא תקינים. התפקיד שלכם בתור הורים והוא כל הזמן מנסות למצוא את האיזון בין המצב הרצוי של סיפוק צרכי הילד. לבין המצב המצוי שבו אתם מציידים את הילד בכלים נפשיים והתנהגותיים שבונים את עתידו העצמאי. ביחד, גם ההורה וגם הילד לומדים איך לגדול ואיך ליצור מערכת יחסים בריאה יותר שתשרת את שני הצדדים.

שלבי התפתחות הילד והמאפיינים המרכזיים

לפי דונלד ויניקוט, התפתחות הילד מאופיינת בכמה שלבים מרכזיים, עם התנהגויות טיפוסיות בכל אחד מהם:

  1. עד גיל שנה הילד זקוק לחיזוקים בדמות מגע פיזי לצד מתן מענה לצרכים גופנים בסיסיים.
  2. גיל שנה וחצי הוא גיל של סקרנות שבו הילד יוצא לחקור את העולם. אבל מצפה שאמא ואבא ימתינו לשובו. הילד צריך ללמוד מהי עצמאות ואתם צריכים ללמוד איך לתת לילד להתרחק מכם ללא פחד.
  3. גיל החביון, בין הגילאים חמש עד 12 היא התקופה שבה הילד לומד מהי קבוצת השווים, החברים. זו היא הזהות החברתית ובתקופה הזו החברים הולכים להיות חשובים אפילו יותר מההורים.
  4. בגיל ההתבגרות, המתבגר מבקש ליצור מרחק מההורים ולבנות לעצמו את המרחב האישי שלו. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בסגירת הדלתות או חציצה רגשית. ותפקידו של ההורה הוא לקבל את הסיטואציה ולהכיל את הרצון לפרטיות.

יש עוד המון גורמים שיכולים להשפיע על חיי הילד, ועל תהליך החיברות שהוא נדרש לעבור. ההשפעה שלכם כהורים היא עצומה ולכן יש לכם אחריות בכל שלב של הדרך. גם אם הדברים הקשים ומאתגרים, אתם עדיין צריכים לפעול לטובת הילד היקר שלכם. ולמצוא את האיזון במערכת היחסים שלכם.