ראשי » התפתחות הילד » הדרכים לעזור לילדים שלכם בהבנת הנקרא

הדרכים לעזור לילדים שלכם בהבנת הנקרא

הרבה מאוד ילדים מתקשים בהבנת הנקרא בהתאם לנדרש בקבוצות הגיל שלהם בגלל סיבות שונות. הקורונה, בעיות קשב וריכוז, בעיות רגשיות וגם חסך תרבותי הם רק חלק מהסיבות שמביאות ילדים ובני נוער לקושי בהבנת הנקרא. אסטרטגיות הבנת הנקרא – יכולות ללמד את הילדים שלנו ולסייע להם לשפר את יכולות הבנת הנקרא שלהם. על אסטרטגיות אלו ועוד במאמר הבא.

יש הרבה מאוד מיומנויות חדשות שילדים היום צריכים לדעת – שאנחנו לא הכרנו. אחת המיומנות החשובות ביותר שילדים היום ולמעשה בכל מאות השנים האחרונות צריכים לדעת היא מיומנות של הבנת הנקרא. היום גם בשביל ביצוע משימות "מודרניות" ו"חדשות" כמו פיתוח אפליקציות או גלישה ברשתות החברתיות. הבסיס הנדרש הוא הבנת הנקרא. הבנת הנקרא חשובה החל מגיל 6 ועד סוף חיינו. היא יכולה לסייע לנו בעבודה, בלימודים וגם בחיים עצמם.

גורמים לקושי בהבנת הנקרא אצל ילדים

יש הרבה גורמים שיכולים לגרום לקושי בהבנת הנקרא אצל ילדים. הגורמים השכיחים ביותר הם:

1.  ילדים שעברית היא לא שפת האם שלהם.
2. ילדים שלא נחשפים בבית לספרים וקריאה.
3. ילדים שיש להם לקויות למידה.
4. ילדים שיש להם קשיים רגשיים.
5. ילדים שיש להם בעיות תקשורת.

חשוב להבדיל בין מקור שהוא אורגני, טבעי – קושי בהבנת הנקרא למשל לקויות למידה. ובין מקור שהוא תרבותי, כמו השפה שמדברים בבית הילד.

אסטרטגיות הבנת הנקרא
אל תתנו לילד שלכם לסבול, מצאו את הדרך שתסייע לו.

פעמים רבות, ילדים שיש להם אינטליגנציה גבוה יוכלו לסבול מפערים. פער בין היכולת השכלית ובין היכולות המילוליות או בין היכולות השפתיות שלהם. כאשר לילד יש בעיה בהבנת הנקרא זה לא בהכרח אומר שהוא לא חכם או "חכם פחות" מילדים אחרים. להפך, בעיות בהבנת הנקרא יכולות להיות גם על בסיס רגשי או בסיס אחר כפי שציינו למעלה. כאשר הקושי של הילד לא עובר על ידי חיזוק בבית ובכיתה. כדאי לעשות אבחון דידקטי בשביל להבין את מקור הקושי והמהות שלו.

להדרכת הורים מקצועית לאסטרטגיות הבנת הנקרא עבור ילדכם - השאירו פרטים

למה חשוב לתרגל את הבנת הנקרא?

חשוב לתרגל את הבנת הנקרא כבר מכיתה א' ואפילו קודם לכך, כי הבנת הנקרא היא כמו שריר. ככל שמתרגלים יותר הבנת הנקרא ואת יכולות הקריאה – כך הם משתפרים. בדיוק כמו השרירים בגוף שככל שעושים ספורט מתחזקים. כאשר אנחנו רוצים לעודד את הילדים שלנו לתרגל את הבנת הנקרא ניתן לעשות זאת גם דרך אפליקציות. כמו כן, גם משחקי מחשב, משחקי לוח או משחקים יצירתיים אחרים, ולאו דווקא רק דרך קריאה של טקסטים.

קריאת סיפורים לפני שינה

מחקרים רבים הראו שקריאת סיפורים לפני השינה כבר מגיל הינקות, מעשירה את היכולת השפתית של הילדים. וכך הקריאה גם תורמת ליכולת הבנת הנקרא שלהם. ילדים רבים סובלים מחסך שפתי, כי הם לא נחשפים למספיק עושר מילולי ואז השפה שלהם דלה. שפה דלה יכולה להיות סיבה לקושי בהבנת הנקרא בגילאים שונים. זה פשוט חסך באוצר המילים של הילדים או בני הנוער עקב חוסר קריאה בספרים מגיל קטן. לעומת זאת, ילדים שכבר מגיל צעיר קוראים להם ספרים נהנים מאוצר מילים גבוה יותר. בנוסף, הם נהנים ממשלב לשוני גבוה והם מתרגלים קריאה כל הזמן. הקריאה משתפרת יותר ויותר ככל שעוברות השנים.

איזה אסטרטגיות הבנת הנקרא מומלצות לילדים בגיל יסודי?

אסטרטגיות הבנת הנקרא היכולות לסייע לילדים בגיל יסודי הן רבות. אחת האסטרטגיות החשובות ביותר היא לשכנע את הילדים לקרוא כמה שיותר, גם אם זה קשה בהתחלה. קריאה היא תהליך וכמו כל למידה, כאשר מתמידים בה שולטים בה טוב יותר. אם לילד אין בעיה אורגנית שמונעת ממנו לקרוא או מקשה עליו את הקריאה (למשל דיסלקציה). אז כל מה שצריך זה לעודד אותו לקרוא כמה שיותר. ועדיף שיקרא לפי הרמה הנוכחית שלו ולאט לאט הוא יעלה ברמת הטקסטים שהוא קורא.

אסטרטגיות הבנת הנקרא 2
קריאת סיפורים לפני השינה מעשירה את היכולת הוורבלית של הילדים ונחשבת לאסטרטגיית הבנת הנקרא.

חשיבותה של הבנת הנקרא כמיומנות הכרחית

הבנת הנקרא היא מיומנות חשובה מאוד כי היא מהווה יכולת תקשורת בסיסית. כאשר אנחנו לא מבינים מה אנחנו קוראים או את המשמעות של הטקסט אנחנו נתקלים במספר קשיים:

1.  יהיה לנו קשה להצליח בלימודים ומכאן גם בחיים הבוגרים.
2.  יהיה לנו קשה לבצע פעולות בסיסיות כי לא נבין מה רוצים מאתנו.
3.  העושר התרבותי שלנו יהיה דל יותר ומכאן גם החיים הרגשיים שלנו.

כאשר אנחנו מלמדים ילד לקרוא ומעודדים אותו להבין את מה שהוא קורא אנחנו מעשירים את העולם הפנימי שלו. כמו כן, אנחנו מפתחים את הדימיון שלו וגם מעודדים אותו לעצמאות מחשבתית.

האם ניתן לסייע לילדים עם לקויות למידה להגיע לרמה גבוה של הבנת הנקרא?

ניתן לסייע לילדים עם לקויות למידה להגיע לרמה גבוה של הבנת הנקרא. אך חשוב להבין שזה תהליך שיכול להיות ארוך וצריך לאזור בסבלנות. על מנת שילדים עם קשיי הבנת הנקרא יצליחו לקרוא ולהבין טוב יותר את מה שהם קוראים כדאי לקחת אותם לשיעורים פרטיים. השיעורים חייבים להיות בהוראה מותאמת עם איש מקצוע מותאם. שיעורים אחד על אחד או בקבוצה קטנה יסייעו לילדים עם לקויות למידה  לקבל יחס אישי יותר וזה יקדם אותם מאוד בלמידה. 

דרכים יצירתיות לשיפור הבנת הנקרא של ילדים

אסטרטגיות הבנת הנקרא יכולות להיות דרך הרבה משחקים, סרטים, ספרים ובעצם אמצעים שיגרו לילד שלכם את המוח. כמו למשל לכתוב על כרטיסיות מילים שלילד קשה לקרוא או להבין את המשמעות שלהם. דרך יצירתית נוספת לשיפור הקריאה יכולה להיות משחקים כמו רביעיות או משחקי זיכרון. את המשחקים הילדים יכולים להכין לבד בעזרת גורם מסייע כמו מורה, מדריך או אחד ההורים. גם קריאה בספרים מידי שבוע יכולים לתת בוסט לאוצר המילים של הילד וכמובן לשפר לו את היכולת הבנה.

אין צורך להתבייש אם ילדכם מתקשה יותר מהשאר

ילדים ואף הורים רבים חשים בושה בגלל אי הבנת הנקרא שלהם. אם אנחנו רוצים שלילדים שלנו יהיה קל יותר בלימודים. או אם אנחנו רוצים שהילד שלנו גם ימשיך לשתף איתנו פעולה. חשוב לגרום להם לחוש ביטחון בעצמם כדי שירגישו ביטחון גם בקריאה.
אם ילדים לא יתביישו בחוסר יכולת הזו בהבנת הנקרא, יהיה להם קל יותר לקבל עזרה. ולשים את הקושי אחורה בעבר, אחרת הקושי הזה ימשיך איתם לכל החיים.

תוודאו שהילד שלכם ידע לקרוא לכם לעזרה כשהוא מתקשה

אחד הדברים שהכי חשוב לדעת על אסטרטגיות הבנת הנקרא, היא להכיר בקושי. חשוב ללמד ילדים לבקש ולקבל עזרה כאשר יש להם קושי בהבנת הנקרא. כאשר ילד מרגיש שקשה לו לקרוא או שהוא לא מבין, הוא לא צריך שהמורה יעיר לו. הוא צריך להיות מסוגל לבטא את הקושי שלו ולבקש עזרה. זה צעד אחד בכיוון הנכון. ילדים שיכולים לבקש עזרה בנוגע לקשיים הלימודיים שלהם יכולים להתמודד טוב יותר עם כישלון או אי ידיעה. כי יש להם מערכת תמיכה וסיוע והם יודעים שהם יעברו את זה מתישהו.

בסופו של דבר, אנחנו חייבים לדעת להכיר בחשיבותה של הבנת הנקרא. גם להורים וגם לצוות חינוכי יש אחריות. לשים לב לילדים שיש להם קשיים בהבנת הנקרא. לעודד אותם ולהעניק להם סיוע מתאים. פעמים רבות לקושי בהבנת הנקרא יתלוו קשיים נוספים כמו קושי להבדיל בין עיקר ותפל. או אפילו קושי רגשי או בעיות קשב וריכוז. חשוב לשים לילד ראי ולהסביר לו בגובה העיניים את הקושי שלו. לאחר שהילד יכיר בקושי, הוא יוכל להתחיל לתרגל מיומנות שונות שיסייעו לו להתגבר אליו.